To jsou obrazy, naplněny touhou manifestu, že komunistické umění nemusí být popisné. Ještě chvíli to takhle vydrželo ve Fronte Nuovo delle Arti, ze kterého už se ale někteří umělci drolili vůči realistickému sociálnímu realismu. Vedova, ve světě instalací, pop-artu a všeho možného, do konce svého života, nepřestal snít sen, že duch revoluce přežívá v tašismu (a když jeho diváci nesdíleli tento názor, mohli si alespoň přečíst popisky – Protestní cyklus, Univerzální manifest, Korea).
I když to dříve mohl vypadat tak, že by mu mohl něco říkat kubismus co se týče forem malby, i onen je pro něj příliš statický. Jakoby mu jeho geometrickou rozhodnost něco podemílalo. “Formy se začaly hýbat a vzdorovat mi – zbarokněly. Jsou oduševnělé víc než kdy jindy!” A tak jeho krátký sen o znovuzrození futurismu skončí tím, že se znovu navrátí k expresivnímu gestu. Jak by také ne – v roce 1951 vystavuje v New Yorku (Catherine Viviano Gallery). A zde si také získá pozornost tak velkých sběratelů, jako Peggy Guggenheim, která shodou okolností v tom samém roce otevře veřejnosti svůj dům se svou sbírkou právě v Benátkách. Nadejde doba, kdy i on pocítí schopnost tvořit na plátna velkých dimenzí. A tak stejně jako jeho američtí kolegové nechá své plátno být zprostředkovatelem nikoli iluzívního, ale akčního malířského prostoru. Jeho gesta se změnila na svědky jeho přítomnosti. Vedova jim ale nedává povahu intimity, psychologie nebo snad automatismu – jako tomu bylo u pozdní tvorby Jacksona Pollocka.
V letech 1949-1950 se zapojí do důležitého projektu collezione Verzocchi, jejímž tématem byla „Práce v současné malby“. Dnes se tato kolekce nachází v pinakotéce ve Forlí. Vedova tam přibyl autoportrétem a dílem „Uvnitř fabriky“. Na první pohled by to mohlo vypadat, že se bude jednat o sorelu jako vyšitou, ale díla s tématem práce jsou zde obsaženy z různých období. Můžeme zde sledovat i jistou paralelu k vývoji v americkému umění – protože hlavně o jeho podobě v první půli 20. století se říká, že jeho stěžejním tématem byla právě práce.
V roce 1952-4 to ještě zkouší se svými starými přáteli z války, a dají se dohromady do skupiny “Gli Otto” (Osm; nemá žádnou spojitost s českou Osma), která se představí na benátském Biennale. Jde o Birolliho, Turcata, Afra Basadeldellu, Corporu, Santomasa, Ennia Morlottiho a Moreniho. Skupina se ale brzo rozpadne; rozdíly mezi umělci byly příliš velké. Vedova sám pak v roce 1954 vystavuje na Biennale di San Paolo, kde vyhrál cenu, díky které pobýval 3 měsíce v Brazílii. Přirozeně, tamní extrémní realita ho hluboce zasáhla. Možná I proto Vedova neustále trvá na tom, že i když jeho gesta jsou energická a výsledek abstraktní, jedná se o vědomou uměleckou praktiku – protože reaguje na konkrétní situace s konkrétním světonázorem.