Pozn:
[1] V poslední době se podobná věc přihodla mimo Signal festival. Skupina studentů z kurzu videomappingu na stavební fakultě ČVUT půl roku pracovala na videomappingu na Stavovské divadlo. Nekonfliktní projekce s názvem „Staletá Praha“ byla zakázána z nespecifikovaných důvodů souvisejících s komunálními a senátními volbami. Dle výpovědi Zdenky Čechové, vedoucí kurzu na ČVUT.
[2] Vizuální label, který založil a který jej proslavil, se jmenuje AntiVJ. Kritický název značí vymezení proti tzv. VJům, což je jednoduše DJ, který na elektronickém pultu mixuje ještě světélka a většinou nenápadité projekce log klubu. Tak VJing povětšinou vypadal v 90. letech a chvíli poté. Dnes už jsou i na tuto disciplínu vysoké nároky, jak je možno vidět na pražském festivalu Lunchmeat.
[3] Na diskuzi v CAMPu se také moderátor Sasha Michailidis tvůrců ptal, zda-li tvůrci videomappingů při tvorbě používají 3D modely objektů, které jsou v nějaké databázi nebo které už vytvořila jiná studia. Odpovědí bylo, že města na to povětšinou připravená nejsou a takové 3D modely nejsou dostupné a hodně tvůrců si je dělá samo. Je při tom zajímavé vidět, že velké procento tvůrců činí architekti a nikoli grafici. Signal Conference, CAMP, 12.10. 2018
[4] Zde můžeme vidět kvalitativní posuny. I dobrý videomapping často s lidmi nezacloumá, protože se zdá málo umělecký. Realizace architekta Jana Šépky v Českých Budějovicích „Vnímání“ by se dala také považovat spíše za design než za umění a setkala se s mnohem lepším ohlasem a uvědomělejší kritikou.
[5] Zajímavým srovnáním k tomu může být moderní umění první poloviny 20. století jako díla orfistů nebo Kazimíra Maleviče, kteří své malby pojmenovávali hudebními termíny – při tom jejich díla nikdy ozvučená nebyla. Podobný vztah pravděpodobně mají takto biologicky nazývaná díla právě Hotaru Visual Guerilla, Jakuba Nepraše nebo Federica Díaze, která jsou ve své podstatě někdy čistě digitální.
[6] Více o kauze, články dal dohormady autor fontány, Petr Šedivý. https://www.kauza3.cz/kauzy/kauza-stavby/o-fontane-na-jiraku-a-sporu-o-ni.html