Zajímavosti

31.07.2018

Vymanění z pragocentrismu – humpolecká galerie 8smička

V dubnu tohoto roku oficiálně zahájila provoz nová galerie 8smička v Humpolci, která se rozhodla stírat rozdíly mezi centrem a periferií. Do 12. srpna lze v 8smičce navštívit startovní výstavu s názvem ,,Pocta suknu“, jež je věnovaná textilnímu umění. Budova, v níž galerie sídlí, totiž dříve patřila ke komplexu soukenického areálu v Humpolci. [1]

https://bydleni.idnes.cz/foto.aspx?r=architektura&c=A110501_005524_architektura_rez&foto=REZ3ad228_7

,,Hliník se odstěhoval do Humpolce“

,,Hliník se odstěhoval do Humpolce“ – fráze z filmu ,,Marečku, podejte mi pero!“ od režiséra Oldřicha Lipského, bývala do dnešní doby zřejmě jediným faktickým jevem, díky kterému malé městečko v kraji Vysočina znal celý český národ. Ve městě se dokonce nachází i muzeum zvané HLINÍKárium a fiktivní postava Hliníka má v parku Stromovka v Humpolci také pamětní desku. Od dubna tohoto roku, kdy se zde otevřela Galerie 8smička, se však pohled široké veřejnosti na město zcela změnil.

Mecenáš Zdeněk Rýzner

Celé to začalo u Zdeňka Rýznera a jeho společnosti Hranipex, jež je významným evropským výrobcem a distributorem nábytkových hran. Ta v bývalé továrně na vlněné látky sídlila řadu let. Během nich se firma stále více rozrůstala a sídlo se proto přestěhovalo do nově vybudovaných hal v Komorovicích. Filantrop Zdeněk Rýzner měl však odjakživa silný vztah k umění, které dlouhá léta sbíral a na své město nechtěl po odchodu zanevřít. Budovu bývalé textilní továrny zrekonstruoval, aby sloužila jako nová zóna umění mimo Prahu či jiná velká města. V minulém roce rovněž založil stejnojmenný nadační fond 8smička, jehož účel je zejména přivedení a propagace soudobého umění do regionu Vysočina. V jeho zájmu bylo vytvoření kulturního centra, uprostřed dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, jako místa setkávání lidí milujících umění. [2]

Nová zóna umění

V multifunkčním kulturním centru Galerie 8smička se nyní nachází v přízemí i prvním patře výstavní prostory, kavárna, knihovna, knihkupectví, dětský koutek s originálně navrženou stavebnicí a ve druhém patře také depozitář.

Zóna 8smička chce každoročně představit tři velké výstavní projekty, které doplní publikace, doprovodné programy, site-specific projekty, kurzy umění i akce ve veřejném prostoru.[3] Kurátorování výstav se vždy ujme jeden z týmu Galerie 8smička společně s externistou z jiného města.  

Pocta suknu: Textil v kontextu umění

První výstava, která celou slávu galerie odstartovala, nese název ,,Pocta suknu: Textil v kontextu umění“. Návštěvníci ji mají možnost navštívit do 12. srpna, kdy se bude konat slavnostní dernisáž jako společné rozloučení se s první výstavou Galerie 8smička.

Výstava věnovaná textilnímu umění je příznačná ve spojení s kultem zrekonstruované budovy. Kurátorky Emma Hanzlíková a Markéta Vinglerová zasazují tento specifický druh umění do širšího kontextu. Médium textilu bylo po mnoho let přisuzováno pouze ženám umělkyním, ale textil jako vyjadřovací prostředek využívá daleko více výtvarníků.

V Galerii 8smička jsou k vidění podstatná díla vzniklá v období začátku minulého století až po současnost od předních českých i slovenských umělců. Jedná se tedy o průřez generacemi umělců, díky němuž je možné vidět, že textil již není jen dekorativním užitým uměním. V aktuální době s ním umělci pracují velice rozmanitě a nevšedně.

Návštěvníci, kteří stihnou do galerie ještě zavítat a zaplatit si symbolické vstupné 8 korun, uvidí díla od místní rodačky Zorky Ságlové, ale také od Jiřího Valocha, Martina Zeta, Jiřího Kovandy, Mileny Dopitové, Stanislava Kolíbala, Rafanů nebo Františka Drtikola. A to zdaleka není veškerý výčet uměleckých jmen. Výstava jich totiž čítá přes osm desítek. Dvě patra galerie tak nabízí opravdu velice slušnou podívanou.

Štěstí začátečníka

Public relations není silnou stránkou nově vzniklé galerie, a proto ještě v těchto dnech není známo, která výstava bude poté nynější následovat. Například tisková zpráva k výstavě ,,Pocta suknu: Textil v kontextu umění“ vyšla teprve několik měsíců po vernisáži. 8smička zřejmě spoléhá na štěstí začátečníka a zatím se jí daří. Stejnojmenný nadační fond v rámci inaugurační výstavy vydal rovněž svou první úspěšnou publikaci, která je nejen katalogem s obrazovou dokumentací mapující exponáty výstavy ,,Pocta suknu: Textil v kontextu umění“, ale spíše vědeckou knihou, která na příkladech uměleckých děl, mapuje vývoj a různé přístupy práce s textilem. Každý svazek má navíc na vnitřní straně obálky vlepený originální ústřižek humpoleckého sukna napodobující textilní vzorníky z minulého století.

AuthorHedvika Fajkusová